Tuesday, October 6, 2009

kalau tidak boleh menjadi PENULIS yang Baik, jadi lah pendengar yang bijak dan pemikir yang hebat!

* ini adalah kesinambungan dari posting TT, nami..


idea adalah subjektif, adakala yang dikatakan IDEA itu adalah cebisan2 idea2 org lain yg otak kita rakam dan setelah penambahan 2-3 perkataan menjadi idea kita ..

masalah kebanyakan org adalah ketidak upayaan untuk menyambung idea2 ini dalam satu ayat yang panjang..

Frekunsi

idea boleh bercambah bila dicabar..sebagai contoh, jika bloger berpakat melawat blog si berbaris, idea tercetus pabila membaca idea si berbaris yang kadangkala provokatif..

ini tidak berlaku apabila si revolusi membaca blog seorg lagi revolusi..kerana kedua-dua batang tubuh ini mempunyai gelombang pemikiran yang sama..

penapis


keindahan dunia blog ini adalah, kita dapat membaca isu dalam pelbagai bentuk perspektif, masok blog agama dapat jawapan konservetif, masok blog liberal dapat jawapan liberal, masok blog budak2 law dapat perspektif undang2..dan diakhir sekali tugas kita sebagai pembaca adalah menapis segala info dan menggunakan minda untuk berfikir..

1 comment:

  1. sebab tu la aku tulis - kenapa aku menulis dalam entry terbaru.

    aku tulis bukan nak jadi signboard jalan - signboard kata kiri,nko belok kiri.

    aku menulis sebab aku nak orang berfikir.tak salah kalau bercanggah dengan pendapat aku - bila ada yang menjawab otak aku akan terus berfikir dan dicabar.barulah membangunkan pemikiran namanya.taklah rasa diri ni pokok bonsai je.

    ReplyDelete